ببینید که کدام یک از ربات های گوگل برای دسترسی به سایت شما استفاده شده اند.
واژه ی “crawler” ویا ربات خزنده یک عبارت کلی برای هر برنامه ای است (شامل ربات گوگل و ربات عینکبوت و..) که سایت ها را به طور خودکار به وسیله ی دنبال کردن لینک ها؛ کشف و اسکن می کند. اصلی ترین ربات خزنده ی گوگل googlebot نام دارد.جدول زیر لیستی از نام و اطلاعاتgoogle crawler است که شما ممکن است در صفحه ورود خود آنها را مشاهده کنید و همچنین حاوی طریقی است که باید در فایل robot.txt؛تگ متای robotsو دستورالعمل های http تگ X-Robots شناسانده شوند.
ربات گوگل
ربات گوگل robots.txt :
درمواردی که چندین شناسه در فایل robot.txt شناسانده شده است؛ گوگل بسیار دقیق عمل می کن.اگر شما می خواهید همه ی ربات های گوگل قادر به دسترسی به سایت شماباشند دیگر نیازی به فایل robots.txt ندارید.اگر شما می خواهید دسترسی همه ی ربا ت های گوگل به برخی از اطلاعات خود را مسدود کنید و یا فقط اجازه ی دسترسی همه ی ربا ت ها به برخی از مطالب سایت خود را بدهید می توانید Googlebot را به عنوان شنا سه کاربری تعیین کنید.برای مثال اگر شما می خواهید همه ی صفحات وب سایت تان در صفحه ی نمایش نتایج گوگل پدیدار شوند و تبلیغات AdSense روی صفحات تان باشد دیگر نیازی به فایل robot.txt ندارید. و به طور متشابه اگر می خواهید دسترسی جمیع ربات های گوگل به برخی از صفحات سایت خود را مسدود کنید با مسدود کردن دسترسی booglebot؛ دسترسی بقیه ی ربات ها نیز مسدود می شود.
اگر بخواهید کنترل ریز بینانه تری داشته باشید؛ می توانید کمی دقیق تر عمل کنید.برای مثال شما ممکن است بخواهید به همه صفحات سایتتان به جزتصاویر دایرکتوری شخصی شما دسترسی وجود داشته باشد؛در اینصورت از robots.txt به منظور disallow کردن ربات Googlebot-image استفاده کنید؛ این در صورتی است که Googlebot اجازه دسترسی به اطلاعات شمارا دارد.همانند فرم زیر:
User-agent: Googlebot
Disallow:
User-agent: Googlebot-Image
Disallow: /personal
در مثال بعد شما می خواهید که تبلیغات در همه ی صفحات شما باشد؛ اما این صفحات در جستجوی گوگل ظاهر نباشند؛ در اینصورت می بایست دسترسی ربات googlebot را مسدود کرده ولی به ربات Mediapartners-Google اجازه دسترسی دهید.همانند فر زیر:
User-agent: Googlebot
Disallow: /
User-agent: Mediapartners-Google
Disallow:
ربات گوگل robots meta tag :
در برخی از صفحات از تگ متای ربات های متعدد برای تعیین دایرکتیوری ها برای ربات ها ی خزنده گوگل استفاده می شود؛ برای مثال:
<meta name=”robots” content=”nofollow”><meta name=”googlebot” content=”noindex”>
در این حالت گوگل از همه ی directive های منفی استفاده می کند و googlebot همه ی دایرکتیو های nofollow و nonindex را در نظر می گیرد.
همانطور که از اسم تگ تیتر پیداست، برای جدا کردن تیتر از سایر محتوای یک صفحه استفاده میشود. وبمسترها این تگها را بهعنوان تگ Heading HTML میشناسند. مهمترین تگ تیتر، تگ H1 است و کمترین اهمیت را تگ H6 دارد. در کدنویسی به زبان HTML تگهای تیتر از H1 تا H6 به صورت درختی چیده میشوند. به این معنا که اگر یکی از این شماره تگها را جا بیاندازید (مثلا از ۱ به ۳ بروید) ساختار تیتر به هم میریزد و این موضوع از لحاظ سئو در صفحه مناسب نیست.
برای مثال، اگر سایت شما توسط یک تیتر در H1 و زیرتیتر آن در H3 معرفی شده باشد، سلسله مراتب شکسته خواهد شد، به این معنی که ساختار تیتر منطبق با اصول سئو نیست. کد نویسی باید مانند نمونه پایین باشد:
<h1>تیتر اصلی صفحه</h1>
<h2>تیتر داخلی اول</h2>
<h3>زیرمجموعهی تیتر داخلی اول</h3>
<h2>تیتر داخلی دوم </h2>
<h3>زیرمجموعهی تیتر داخلی دوم</h3>
تگ H1 مهمترین تگ است. هر صفحه ای باید یک تگ H1 داشته باشد.
مزایای استفاده از تگهای تیتر
تگ تیتر به منظور نمایش بخشهای مختلف محتوای یک صفحه وب استفاده میشود. و در دو بخش سئو و کارایی سایت شما تاثیر دارد.
تگهای تیتر از دید سئو
مرتبط بودن: رباتهای موتور جستجوگر ارتباط تگ تیتر با محتوای آن را بررسی میکنند.
سازگاری کلیدواژه: رباتهای موتور جستجوگر سازگاری کلیدواژه را بین تگ تیتر و سایر بخشهای صفحه بررسی میکنند.
اهمیت تگ H1
تگ H1 مهمترین تگ است و هرگز نباید در یک صفحه از قلم بیافتد. رباتهای کاوشگر به کلمات استفاده شده در تگ H1 توجه میکنند که باید حاوی یک توصیف پایه از محتوی صفحه باشد، درست مانند تگ عنوان (<title>).
تجربه کاربری غنی شده
تگ تیتر، دید شفافی از آنچه که محتوی صفحه دارد میدهد. موتورهای جستجوگر به تجربه کاربری یک سایت اهمیت زیادی میدهند، به این معنا که وجود تگ تیتر بخش مهمی از سئو شده است.
تگ های تیتر از دید کارایی
برای کاربران وب که باید متنخوان استفاده کنند راحتتر است که بخش های محتوی را با ارجاع به تیتر های درست ساخته شده هدایت کنند.
تگ تیتر H1 (تیتر اصلی) یک صفحه، نگاهی سریع و اجمالی به محتوایی دارد که در آن صفحه است.
با خواندن تگهای تیتر متفاوت، کاربران قادر خواهند بود تا یک صفحه را بررسی کنند و تنها بخش مورد نظر خود را مطالعه کنند.
هدف اصلی، استفاده از تگهای تیتر برای سئو است، نه بدست آوردن فونتهای بزرگتر و برجسته تر، اما ارائه یک صفحه با وجود این تگها مرتبتر به نظر می رسد.
کارهایی که نباید با تگهای تیتر انجام دهید:
تگهای تیترتان را با کلیدواژه ها پر نکنید.
بیش از یک تگ H1 در یک صفحه استفاده نکنید مگر آنکه واقعا نیاز باشد. صفحات معمولا یک تیتر H1 دارند و دو تا کردن آن باعث می شوند موتورهای جستجوگر فکر کنند هدف این کار شاملسازی کلیدواژه های بیشتر برای سئو در چندین تگ H1 است. بهتر است که محتوی به دو موضوع مجزا در صفحات جداگانه با تگ H1 خودشان تقسیم شود. اینگونه هم برای خواننده سایت و هم برای عنکوبتهای موتور جستجوگر منطقیتر است.
تگهای تیتر را بصورت متون پنهان استفاده نکنید. هر متن مخفی می تواند برای سایت شما جریمه آفرین شود، بخصوص اگر بخش پنهان، مولفه ای باشد که بر سئو تاثیر بگذارد.
تگهای تیتر را در صفحات مختلف سایتتان دوباره استفاده نکنیدتا در هر صفحه سایتتان تگ تیتر منحصر به فرد داشته باشید.
محتوایی را که در صفحه تگ H1 تان استفاده می کنید مشابه متاتگ تیتر تان نباشد.
از تگهای تیتر برای جلا بخشیدن به متن استفاده نکنید بلکه از آنها برای ارائه محتوای مرتب و ساخت یافته در صفحه استفاده کنید. برای ظاهر بخشیدن از استایل شیت CSS استفاده کنید.
10 پیشنهاد گوگل جهت بهینه سازی سئو سایت .
۱- برای هر صفحه عنوان جداگانه داشته باشید
۲- از متاتگ دسکریپشن به درستی استفاده کنید.
۳- ساختار URL ها را اصلاح کنید.
۴- دسترسی به بخش های مختلف سایت آسان باشد.
۵- متن های موجود در سایت با کیفیت باشند.
۶- برای هر لینک توضیح مناسب بنویسید.
۷- برای هر عکس توضیح مناسب بنویسید.
۸- تگ هدینگ را صحیح و مرتبط با متن صفحه بنویسید.
۹- حتما از Robots.txt استفاده کنید.
۱۰- نسخه موبایل سایت واکنش گرا باشد.