کامپیوتر و شبکه آموزش مشاوره, نصب و پشتیبانی شبکه تلفن:26100584

مشاوره اجرا پشتیبانی شبکه های کامپیوتری -دوربین مداربسته-سانترال -ویپ-راهکارهای جامع امنیت

کامپیوتر و شبکه آموزش مشاوره, نصب و پشتیبانی شبکه تلفن:26100584

مشاوره اجرا پشتیبانی شبکه های کامپیوتری -دوربین مداربسته-سانترال -ویپ-راهکارهای جامع امنیت

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران (مرداد 95)

درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. اگر تصمیم به تهیه یک درایو SSD گرفته‌اید اما بین انبوه محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید، ما در این لیست به معرفی بهترین درایو‌های SSD موجود در بازار با در نظر گرفتن عوامل مهمی نظیر قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان پذیری می‌پردازیم.


 

 نکات مهم در خرید درایو SSD

بر خلاف هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است. از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.

انواع SSD از نظر رابط ارتباطی (Interface)


 

 




هر آنگونه که مایل هستید با ما در ارتباط باشید.

"ما همیشه پاسخگوی شما هستیم"

 

 

تلفن تماس:

021-26100584 ( ده خط همزمان)

کارشناس پشتیبانی :

 

09125149569

 

درایوهای SSD از نظر نوع رابط ارتباطی (درگاه) در سه گونه SATA ،MSATA و M.2 در دسترس هستند. درایوهای مبتنی بر درگاه‌های SATA خود به دو گونه SATA II و SATA III تقسیم می‌شود که گونه SATA III از رابط با پهنای باند بالا‌تر (6 گیگابیت بر ثانیه) بهره می‌برد اما گونه SATA II دارای رابط با پهنای باند 3 گیگابیت بر ثانیه است، بنابراین SSDهای SATA III می‌توانند پرسرعت‌تر از SATA II باشند. در صورتی که مادربرد و یا لپ تاپ دارای درگاه SATA III نیست، هیچ مشکلی از نظر سازگاری وجود ندارد و با درگاه‌های SATA II نیز قابل استفاده هستند. بنابراین بین این دو درگاه، نسل SATA III را انتخاب کنید. SSDهای بر پایه درگاه‌های SATA برای استفاده در کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها طراحی شده‌اند.

SSDهای بر پایه رابط MSATA بیشتر در لپ تاپ‌ها و مینی کامپیوتر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ‌‌نهایت به نوع M.2 می‌رسیم که جدید‌تر و پرسرعت‌تر است. این درگاه می‌تواند تا پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه کند اما باید در نظر داشت همه SSDهای مبتنی بر این درگاه ارتباطی لزوماً چنین سرعتی را ارائه نمی‌کنند. در حال حاضر SSDهای مبتنی بر درگاه M.2 در دسترس هستند اما‌‌ همان سرعت و کارایی نوع SATA III را ارائه می‌کنند که با در نظر گرفتن عواملی نظیر سازگاری، استفاده با سیستمی فاقد این نوع درگاه و ارتقاهای آتی، تهیه نوع معمولی SATA III توصیه می‌شود.

پس از نظر نوع رابط (درگاه یا کانکتور) SSDهای SATA III برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها، نوع M.2 برای استفاده در کامپیوترهای حرفه‌ای و برخی لپ تاپ‌ها و مینی پی سی‌ها و نوع MSATA برای استفاده در لپ تاپ‌ها و برخی مادربرد‌ها طراحی شده‌اند.

 

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

 

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

انواع SSD  از نظر نوع سلول های حافظه

در حال حاضر درایوهای SSD برای مصرف کنندگان خانگی بر پایه دو نوع فناوری سلول‌های حافظه در دسترس هستند. نوع رایج‌تر MLC برای کاربران معمولی بسیار ایده آل است و سرعت، طول عمر و دوام مناسبی دارد. نوع دوم یا TLC سرعت و طول عمر کمتری نسبت به نوع MLC دارد اما ارزان‌تر است. بنابراین باید به فناوری تراشه‌های حافظه درایوهای SSD دقت کنید.

با اینکه درایوهای MLC مقداری گران‌تر از نوع TLC هستند، اما دوام و کارایی بهتری دارند و از این رو اگر قصد تهیه یک درایو SSD برای استفاده طولانی مدت را دارید، پیشنهاد می‌شود که سراغ نوع TLC نروید. در همین حال درایوهای TLC ارزان‌تر هستند، برای نمونه با بودجه یک درایو 120 گیگابایتی نوع MLC می‌توانید یک درایو 240 گیگابایتی از نوع TLC تهیه کنید. البته در نظر داشته باشید که اختلاف طول عمر و کارایی این دو نوع خیلی فاحش نیست اما قابل چشم پوشی هم نیست. پس فراموش نکنید درایوهای TLC هم ارزش خرید دارند و این طور نیست که بگوییم نباید آن‌ها را خرید.

همانطور که اشاره شد، برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست، از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت.

از آنجایی که درایوهای SSD از نظر فنی پارامتر‌ها و نکات زیادی دارند، از بیان آن‌ها و دشوار‌تر کردن انتخاب برای شما صرف نظر می‌کنیم و ما با در نظرگرفتن همه عوامل و پارامترهای مهم، بهترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا به آسانی و سادگی هرچه تمام، بر اساس ظرفیت و بودجه بتوانید بهترین درایو SSD موجود بازار را تهیه کنید.

 

 لازم به ذکر است SSD های سامسونگ جزو بهترین ها و در سطح دنیا و نیز جزو پرفروش ترین ها هستند، به همین دلیل لیست فعلی بیشتر بر روی SSDهای سامسونگ متمرکز است. همچنین از آنجایی که SSDهای سامسونگ در کشور ما توسط شرکت های مختلفی وارد و عرضه می شوند، در فروش آنها بین عرضه کنندگان مختلف رقابت شکل گرفته و پیرو آن قیمت بسیار معقولی دارند.

 

 نکته مهم: از آنجایی که درایوهای SSD نسبت به گذشته بسیار ارزان‌تر شده‌اند، دیگر ظرفیت‌های پایین نظیر 60 گیگابایت ارزش خرید ندارد و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین حداقل از ظرفیت 120 گیگابایت انتخاب کنید.

 

 ظرفیت 120 و 128 گیگابایت

 

 

 

 AMD Radeon R3 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 150,000 تومان با گارانتی ایستا

 

 SSD های سری AMD Radeon R3 بسیار مقرون به صرفه و کارآمد هستند. این درایوها با بکارگیری تراشه های TLC NAND ساخت SK Hynix و کنترلر Silicon Motion SM2256KX ساخته می شوند که تعادل خوبی میان کارایی و دوام ارائه می کنند. این درایوها همانند اغلب محصولات ارزان قیمت فاقد حافظه کش هستند اما کنترلر آنها از بخشی از حافظه ذخیره سازی در حالت SLC به عنوان حافظه کش برای سرعت بخشی به عملیات خواندن و نوشتن استفاده می کند. دوام و کارایی این SSDها به دیگر محصولات برپایه تراشه های TLC NAND نزدیک است اما طراحی بروز و قیمت گذاری بسیار خوبی دارند.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 360 مگابایت بر ثانیه

    دوام : -

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 750 EVO 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 190,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

 این محصول بر پایه پایه تراشه های 16 نانومتری  TLC NAND و کنترلر اختصاصی MGX ساخت سامسونگ است. با اینکه 750 EVO طول عمر (دوام) کمتری در مقایسه با SSDهای نوع MLC NAND دارد، اما سرعت خواندن و نوشتن و کارایی کلی آن از اغلب درایوهای MLC NAND ارزان قیمت، بالاتر است. بنابراین اگر خواستار یک SSD ارزان با اما با کارایی بالا هستید، این محصول می تواند گزینه فوق العاده ای برای شما باشد. مدل 120 گیگابایتی 750 EVO سامسونگ از 256 مگابایت حافظه کش DDR3 و Firwmare بسیار بهینه سامسونگ در کنار کنترلر قدرتمند MGX بهره می برد. ترکیب کنترلر و Firwmare پیشرفته با تراشه های حافظه اختصاصی سامسونگ به کارایی بسیار بالای انجامیده و پا به پای محصولات MLC پیش می رود اما طول عمر آن کمتر است.

 

تهیه دو عدد از این SSD ارزان قیمت و RAID 0 کردن آنها هم طول عمر را دوبرابر می کند و هم سرعت نیز افزایش می یابد، از این رو می تواند جایگزین خوبی برای درایوهای 250 گیگابایتی باشد.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 35 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 

 

Crucial BX100 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 190,000 تومان با گارانتی پانا

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

Crucial BX100 بر پایه تراشه های 16 نانومتری  MLC NAND ساخت Micron و کنترلر Silicon Motion SM2246EN است و از 256 مگابایت حافظه کش بهره می برد. این محصول در رده درایوهای 120 گیگابایتی ارزان قیمت، طول عمر خوبی دارد اما سرعت نوشتن آن خیلی چنگلی به دل نمی زند. با این آن حال یک انتخاب مقرون به صرفه و قابل اعتماد است.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: MLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 535 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 185 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 73 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 Corsair Force LE Series 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 200,000 تومان با گارانتی تخت جمشید

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

Corsair Force LE بر پایه تراشه های TLC NAND و یک محصول مقرون به صرفه است است. این محصول در رده درایوهای 120 گیگابایتی ارزان قیمت، طول عمر نستباً خوبی دارد.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 510 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 460 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 60 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 Samsung 850 EVO 120 GB SATA III

 

قیمت حدود: 240,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 این محصول یکی از پرفروش ترین SSDهای 120 گیگابایتی دنیا و برپایه تراشه های 40 نانومتری TLC V-NAND و کنترلر MGX احتصاصی سامسونگ است و از 256 مگابایت حافظه کش بهره می برد. این SSD کارایی و طول عمر فوق العاده ایده آلی دارد و میان SSD های 120 گیگابایتی، یکی از بهترین ها است. طول عمر بالا، کارایی بسیار عالی و مصرف پایین انرژی، 850 EVO را به گزینه فوق العاده ای برای استفاده در کامپیوترهای گیمینگ، حرفه ای و لپ تاپ ها مبدل ساخته است.

 

     نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع: TLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 75 ترابایت - 2 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 850 PRO 128 GB SATA III

 

قیمت حدود: 290,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

این محصول گونه بهود یافته ای از 850 EVO با بهره گیری از تراشه های حافظه 40 نانومتری MLC V-NAND و کنترلر MEX اختصاصی سامسونگ است. تفاوت اصلی 850 Pro با 850 EVO، طول عمر دوبرابری 850 Pro است که به لطف بکارگیری تراشه های حافظه پیشرفته تر میسر شده. 850 Pro سامسونگ را می توان بهترین SSDا120 گیگابایتی دنیا خواند.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 128 گیگابایت

    نوع: MLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 470 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 150 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

ظرفیت 240 تا 256 گیگابایت

 

این درایو‌ها با توجه به ظرفیت بالا‌تر، برای کسانی مناسب هستند که افزون بر نصب سیستم عامل، بخواهند برنامه‌های کاربردی، بازی‌ها، و یا بیش از یک سیستم عامل را بر روی SSD نصب کنند.

 

 

 

 Crucial BX200 240 GB SATA III 

 

قیمت حدود: 260,000 تومان با گارانتی پانا

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

 

 

Crucial BX200 بر پایه تراشه های حافظه 19 نانومتری TLC NAND ساخت Micron و کنترلر نسبتاً پیشرفته Silicon Motion SM2256 است که علی رغم بکارگیری فناوری TLC NAND، کارایی خوبی ارائه می کند و مصرف انرژی پایینی نیز دارد. این محصول مقرون به صرفه و کارآمد است و می تواند گزینه خوبی برای استفاده های معمولی باشد. با این حال اگر خواستار کارایی بالا هستید، این محصول نمی تواند ایده آل باشد.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 240 گیگابایت

    نوع: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 480 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 72 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 

 

 SanDisk Ultra II 240GB SATA III 

 

قیمت حدود: 290,000 تومان با گارانتی پانا

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

SanDisk Ultra II بر پایه تراشه های حافظه 19 نانومتری TLC NAND ساخت خود SanDisk و کنترلر Marvell 88SS9190 است. این محصول کارایی بهتری را نسبت به محصول قبلی ارائه می کند و می تواند انتخاب کاربران حرفه ای نیز باشد. هرچند دوام این محصول رسماً اعلام نشده، اما حدود 100 ترابایت برآورد می شود.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 240 گیگابایت

    نوع: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 500 مگابایت بر ثانیه

    دوام : تخمینی- حدود 100 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 750 EVO 250GB SATA III

 

قیمت حدود: 270,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

 این محصول نیز بر پایه پایه تراشه های 16 نانومتری  TLC NAND و کنترلر اختصاصی MGX ساخت سامسونگ است. با این حال سرعت خواندن و نوشتن و کارایی کلی آن از اغلب درایوهای TLC NAND دیگر برندها بالاتر است و حتی به نوع MLC می رسد. اگر خواستار یک SSD 250 گیگابایتی ارزان با اما با کارایی بالا هستید، این محصول می تواند گزینه فوق العاده ای برای شما باشد. مدل 250 گیگابایتی 750 EVO سامسونگ از 256 مگابایت حافظه کش DDR3 و Firwmare بسیار بهینه سامسونگ در کنار کنترلر قدرتمند MGX بهره  می برد. ترکیب کنترلر و Firwmare پیشرفته با تراشه های حافظه اختصاصی سامسونگ به کارایی بسیار بالای انجامیده و پا به پای محصولات MLC پیش می رود .

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 250 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 70 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 850 EVO 250 GB SATA III

 

قیمت حدود: 310,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 این محصول یکی از پرفروش ترین SSDهای 250 گیگابایتی دنیا و برپایه تراشه های 40 نانومتری TLC V-NAND و کنترلر MGX احتصاصی سامسونگ است و از 512 مگابایت حافظه کش بهره می برد. این SSD کارایی و طول عمر فوق العاده ایده آلی دارد و میان SSD های 250گیگابایتی، یکی از بهترین ها است. طول عمر بالا، کارایی بسیار عالی و مصرف پایین انرژی، 850 EVO را به گزینه فوق العاده ای برای استفاده در کامپیوترهای گیمینگ، حرفه ای و لپ تاپ ها مبدل ساخته است.

 

     نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع: TLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 75 ترابایت - 2 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 850 PRO 256 GB SATA III

 

قیمت حدود: 450,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

سرانجام اگر قصد تهیه پرسرعت ترین و بادوام ترین SSD رده 256 گیگابایتی دنیا را دارید، انتخابی بهتر Samsung 850 PRO وجواد ندارد. این محصول از سوی سامسونگ برای 150 ترابایت نوشتن تضمین شده و این بالاترین مقداری است که تاکنون برای یک SSD معمولی شاهد آن بوده ایم.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 256 گیگابایت

    نوع: MLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 150 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

ظرفیت‌های بالا‌تر

 

در حال حاضر قیمت درایوهای SSD به ازای هر گیگابایت به مراتب بیشتر از هارد دیسک ها است و هنوز به سطحی نرسیده‌اند که بخواهید درایوهای SSD را به طور کامل جایگزین هارد دیسک ها کنید، در همین حال درایوهای SSD روز به روز در حال ارزان‌تر شدن هستند و در آینده نزدیک میتوانید ظرفیت های بالاتری را با هزینه کمتر تهیه کنید. با در نظر گرفتن همه این‌ها و با آینده نگری، در حال حاضر تهیه ظرفیت‌های بالا‌تر از 256 گیگابایت و نهایتاً بالاتر از 512 گیگابایت، انتخاب خوبی نیست.

 

توصیه می‌شود استفاه از SSD را تنها به اجرای سیستم عامل، برنامه‌ها و بازی‌ها محدود کرده و فایل‌ها را بر روی هارد دیسک نگه داری کنید.

بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران (مرداد 95)

 

    دسته: راهنمای خرید          

    03 مرداد 1395

    نوشته شده توسط خبات کریمی

 

درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. اگر تصمیم به تهیه یک درایو SSD گرفته‌اید اما بین انبوه محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید، ما در این لیست به معرفی بهترین درایو‌های SSD موجود در بازار با در نظر گرفتن عوامل مهمی نظیر قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان پذیری می‌پردازیم.

 

 نکات مهم در خرید درایو SSD

بر خلاف هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است. از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.

انواع SSD از نظر رابط ارتباطی (Interface)

درایوهای SSD از نظر نوع رابط ارتباطی (درگاه) در سه گونه SATA ،MSATA و M.2 در دسترس هستند. درایوهای مبتنی بر درگاه‌های SATA خود به دو گونه SATA II و SATA III تقسیم می‌شود که گونه SATA III از رابط با پهنای باند بالا‌تر (6 گیگابیت بر ثانیه) بهره می‌برد اما گونه SATA II دارای رابط با پهنای باند 3 گیگابیت بر ثانیه است، بنابراین SSDهای SATA III می‌توانند پرسرعت‌تر از SATA II باشند. در صورتی که مادربرد و یا لپ تاپ دارای درگاه SATA III نیست، هیچ مشکلی از نظر سازگاری وجود ندارد و با درگاه‌های SATA II نیز قابل استفاده هستند. بنابراین بین این دو درگاه، نسل SATA III را انتخاب کنید. SSDهای بر پایه درگاه‌های SATA برای استفاده در کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها طراحی شده‌اند.

SSDهای بر پایه رابط MSATA بیشتر در لپ تاپ‌ها و مینی کامپیوتر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ‌‌نهایت به نوع M.2 می‌رسیم که جدید‌تر و پرسرعت‌تر است. این درگاه می‌تواند تا پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه کند اما باید در نظر داشت همه SSDهای مبتنی بر این درگاه ارتباطی لزوماً چنین سرعتی را ارائه نمی‌کنند. در حال حاضر SSDهای مبتنی بر درگاه M.2 در دسترس هستند اما‌‌ همان سرعت و کارایی نوع SATA III را ارائه می‌کنند که با در نظر گرفتن عواملی نظیر سازگاری، استفاده با سیستمی فاقد این نوع درگاه و ارتقاهای آتی، تهیه نوع معمولی SATA III توصیه می‌شود.

پس از نظر نوع رابط (درگاه یا کانکتور) SSDهای SATA III برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها، نوع M.2 برای استفاده در کامپیوترهای حرفه‌ای و برخی لپ تاپ‌ها و مینی پی سی‌ها و نوع MSATA برای استفاده در لپ تاپ‌ها و برخی مادربرد‌ها طراحی شده‌اند.

 

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

 

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

انواع SSD  از نظر نوع سلول های حافظه

در حال حاضر درایوهای SSD برای مصرف کنندگان خانگی بر پایه دو نوع فناوری سلول‌های حافظه در دسترس هستند. نوع رایج‌تر MLC برای کاربران معمولی بسیار ایده آل است و سرعت، طول عمر و دوام مناسبی دارد. نوع دوم یا TLC سرعت و طول عمر کمتری نسبت به نوع MLC دارد اما ارزان‌تر است. بنابراین باید به فناوری تراشه‌های حافظه درایوهای SSD دقت کنید.

با اینکه درایوهای MLC مقداری گران‌تر از نوع TLC هستند، اما دوام و کارایی بهتری دارند و از این رو اگر قصد تهیه یک درایو SSD برای استفاده طولانی مدت را دارید، پیشنهاد می‌شود که سراغ نوع TLC نروید. در همین حال درایوهای TLC ارزان‌تر هستند، برای نمونه با بودجه یک درایو 120 گیگابایتی نوع MLC می‌توانید یک درایو 240 گیگابایتی از نوع TLC تهیه کنید. البته در نظر داشته باشید که اختلاف طول عمر و کارایی این دو نوع خیلی فاحش نیست اما قابل چشم پوشی هم نیست. پس فراموش نکنید درایوهای TLC هم ارزش خرید دارند و این طور نیست که بگوییم نباید آن‌ها را خرید.

همانطور که اشاره شد، برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست، از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت.

از آنجایی که درایوهای SSD از نظر فنی پارامتر‌ها و نکات زیادی دارند، از بیان آن‌ها و دشوار‌تر کردن انتخاب برای شما صرف نظر می‌کنیم و ما با در نظرگرفتن همه عوامل و پارامترهای مهم، بهترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا به آسانی و سادگی هرچه تمام، بر اساس ظرفیت و بودجه بتوانید بهترین درایو SSD موجود بازار را تهیه کنید.

 

 لازم به ذکر است SSD های سامسونگ جزو بهترین ها و در سطح دنیا و نیز جزو پرفروش ترین ها هستند، به همین دلیل لیست فعلی بیشتر بر روی SSDهای سامسونگ متمرکز است. همچنین از آنجایی که SSDهای سامسونگ در کشور ما توسط شرکت های مختلفی وارد و عرضه می شوند، در فروش آنها بین عرضه کنندگان مختلف رقابت شکل گرفته و پیرو آن قیمت بسیار معقولی دارند.

 

 نکته مهم: از آنجایی که درایوهای SSD نسبت به گذشته بسیار ارزان‌تر شده‌اند، دیگر ظرفیت‌های پایین نظیر 60 گیگابایت ارزش خرید ندارد و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین حداقل از ظرفیت 120 گیگابایت انتخاب کنید.

 

 ظرفیت 120 و 128 گیگابایت

 

 

 

 AMD Radeon R3 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 150,000 تومان با گارانتی ایستا

 

 SSD های سری AMD Radeon R3 بسیار مقرون به صرفه و کارآمد هستند. این درایوها با بکارگیری تراشه های TLC NAND ساخت SK Hynix و کنترلر Silicon Motion SM2256KX ساخته می شوند که تعادل خوبی میان کارایی و دوام ارائه می کنند. این درایوها همانند اغلب محصولات ارزان قیمت فاقد حافظه کش هستند اما کنترلر آنها از بخشی از حافظه ذخیره سازی در حالت SLC به عنوان حافظه کش برای سرعت بخشی به عملیات خواندن و نوشتن استفاده می کند. دوام و کارایی این SSDها به دیگر محصولات برپایه تراشه های TLC NAND نزدیک است اما طراحی بروز و قیمت گذاری بسیار خوبی دارند.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 360 مگابایت بر ثانیه

    دوام : -

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 750 EVO 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 190,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

 این محصول بر پایه پایه تراشه های 16 نانومتری  TLC NAND و کنترلر اختصاصی MGX ساخت سامسونگ است. با اینکه 750 EVO طول عمر (دوام) کمتری در مقایسه با SSDهای نوع MLC NAND دارد، اما سرعت خواندن و نوشتن و کارایی کلی آن از اغلب درایوهای MLC NAND ارزان قیمت، بالاتر است. بنابراین اگر خواستار یک SSD ارزان با اما با کارایی بالا هستید، این محصول می تواند گزینه فوق العاده ای برای شما باشد. مدل 120 گیگابایتی 750 EVO سامسونگ از 256 مگابایت حافظه کش DDR3 و Firwmare بسیار بهینه سامسونگ در کنار کنترلر قدرتمند MGX بهره می برد. ترکیب کنترلر و Firwmare پیشرفته با تراشه های حافظه اختصاصی سامسونگ به کارایی بسیار بالای انجامیده و پا به پای محصولات MLC پیش می رود اما طول عمر آن کمتر است.

 

تهیه دو عدد از این SSD ارزان قیمت و RAID 0 کردن آنها هم طول عمر را دوبرابر می کند و هم سرعت نیز افزایش می یابد، از این رو می تواند جایگزین خوبی برای درایوهای 250 گیگابایتی باشد.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 35 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 

 

Crucial BX100 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 190,000 تومان با گارانتی پانا

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

Crucial BX100 بر پایه تراشه های 16 نانومتری  MLC NAND ساخت Micron و کنترلر Silicon Motion SM2246EN است و از 256 مگابایت حافظه کش بهره می برد. این محصول در رده درایوهای 120 گیگابایتی ارزان قیمت، طول عمر خوبی دارد اما سرعت نوشتن آن خیلی چنگلی به دل نمی زند. با این آن حال یک انتخاب مقرون به صرفه و قابل اعتماد است.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: MLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 535 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 185 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 73 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 Corsair Force LE Series 120GB SATA III

 

قیمت حدود: 200,000 تومان با گارانتی تخت جمشید

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

Corsair Force LE بر پایه تراشه های TLC NAND و یک محصول مقرون به صرفه است است. این محصول در رده درایوهای 120 گیگابایتی ارزان قیمت، طول عمر نستباً خوبی دارد.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 510 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 460 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 60 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 Samsung 850 EVO 120 GB SATA III

 

قیمت حدود: 240,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 این محصول یکی از پرفروش ترین SSDهای 120 گیگابایتی دنیا و برپایه تراشه های 40 نانومتری TLC V-NAND و کنترلر MGX احتصاصی سامسونگ است و از 256 مگابایت حافظه کش بهره می برد. این SSD کارایی و طول عمر فوق العاده ایده آلی دارد و میان SSD های 120 گیگابایتی، یکی از بهترین ها است. طول عمر بالا، کارایی بسیار عالی و مصرف پایین انرژی، 850 EVO را به گزینه فوق العاده ای برای استفاده در کامپیوترهای گیمینگ، حرفه ای و لپ تاپ ها مبدل ساخته است.

 

     نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع: TLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 75 ترابایت - 2 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 850 PRO 128 GB SATA III

 

قیمت حدود: 290,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

این محصول گونه بهود یافته ای از 850 EVO با بهره گیری از تراشه های حافظه 40 نانومتری MLC V-NAND و کنترلر MEX اختصاصی سامسونگ است. تفاوت اصلی 850 Pro با 850 EVO، طول عمر دوبرابری 850 Pro است که به لطف بکارگیری تراشه های حافظه پیشرفته تر میسر شده. 850 Pro سامسونگ را می توان بهترین SSDا120 گیگابایتی دنیا خواند.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 128 گیگابایت

    نوع: MLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 470 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 150 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

ظرفیت 240 تا 256 گیگابایت

 

این درایو‌ها با توجه به ظرفیت بالا‌تر، برای کسانی مناسب هستند که افزون بر نصب سیستم عامل، بخواهند برنامه‌های کاربردی، بازی‌ها، و یا بیش از یک سیستم عامل را بر روی SSD نصب کنند.

 

 

 

 Crucial BX200 240 GB SATA III 

 

قیمت حدود: 260,000 تومان با گارانتی پانا

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

 

 

Crucial BX200 بر پایه تراشه های حافظه 19 نانومتری TLC NAND ساخت Micron و کنترلر نسبتاً پیشرفته Silicon Motion SM2256 است که علی رغم بکارگیری فناوری TLC NAND، کارایی خوبی ارائه می کند و مصرف انرژی پایینی نیز دارد. این محصول مقرون به صرفه و کارآمد است و می تواند گزینه خوبی برای استفاده های معمولی باشد. با این حال اگر خواستار کارایی بالا هستید، این محصول نمی تواند ایده آل باشد.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 240 گیگابایت

    نوع: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 480 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 72 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

 

 

 SanDisk Ultra II 240GB SATA III 

 

قیمت حدود: 290,000 تومان با گارانتی پانا

 

(برای مشاهده تجربیات مردمی از این گارانتی روی آن کلیک کنید)

 

SanDisk Ultra II بر پایه تراشه های حافظه 19 نانومتری TLC NAND ساخت خود SanDisk و کنترلر Marvell 88SS9190 است. این محصول کارایی بهتری را نسبت به محصول قبلی ارائه می کند و می تواند انتخاب کاربران حرفه ای نیز باشد. هرچند دوام این محصول رسماً اعلام نشده، اما حدود 100 ترابایت برآورد می شود.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 240 گیگابایت

    نوع: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 500 مگابایت بر ثانیه

    دوام : تخمینی- حدود 100 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 750 EVO 250GB SATA III

 

قیمت حدود: 270,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

 این محصول نیز بر پایه پایه تراشه های 16 نانومتری  TLC NAND و کنترلر اختصاصی MGX ساخت سامسونگ است. با این حال سرعت خواندن و نوشتن و کارایی کلی آن از اغلب درایوهای TLC NAND دیگر برندها بالاتر است و حتی به نوع MLC می رسد. اگر خواستار یک SSD 250 گیگابایتی ارزان با اما با کارایی بالا هستید، این محصول می تواند گزینه فوق العاده ای برای شما باشد. مدل 250 گیگابایتی 750 EVO سامسونگ از 256 مگابایت حافظه کش DDR3 و Firwmare بسیار بهینه سامسونگ در کنار کنترلر قدرتمند MGX بهره  می برد. ترکیب کنترلر و Firwmare پیشرفته با تراشه های حافظه اختصاصی سامسونگ به کارایی بسیار بالای انجامیده و پا به پای محصولات MLC پیش می رود .

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 250 گیگابایت

    نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 70 ترابایت - 1.5 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 850 EVO 250 GB SATA III

 

قیمت حدود: 310,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 این محصول یکی از پرفروش ترین SSDهای 250 گیگابایتی دنیا و برپایه تراشه های 40 نانومتری TLC V-NAND و کنترلر MGX احتصاصی سامسونگ است و از 512 مگابایت حافظه کش بهره می برد. این SSD کارایی و طول عمر فوق العاده ایده آلی دارد و میان SSD های 250گیگابایتی، یکی از بهترین ها است. طول عمر بالا، کارایی بسیار عالی و مصرف پایین انرژی، 850 EVO را به گزینه فوق العاده ای برای استفاده در کامپیوترهای گیمینگ، حرفه ای و لپ تاپ ها مبدل ساخته است.

 

     نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 120 گیگابایت

    نوع: TLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 75 ترابایت - 2 میلیون ساعت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

Samsung 850 PRO 256 GB SATA III

 

قیمت حدود: 450,000 تومان با گارانتی شرکتی

 

 

 

سرانجام اگر قصد تهیه پرسرعت ترین و بادوام ترین SSD رده 256 گیگابایتی دنیا را دارید، انتخابی بهتر Samsung 850 PRO وجواد ندارد. این محصول از سوی سامسونگ برای 150 ترابایت نوشتن تضمین شده و این بالاترین مقداری است که تاکنون برای یک SSD معمولی شاهد آن بوده ایم.

 

    نوع رابط: SATA 6Gb

    ظرفیت: 256 گیگابایت

    نوع: MLC V-NAND

    سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه

    سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه

    دوام : 150 ترابایت

    مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله

 

ظرفیت‌های بالا‌تر

 

در حال حاضر قیمت درایوهای SSD به ازای هر گیگابایت به مراتب بیشتر از هارد دیسک ها است و هنوز به سطحی نرسیده‌اند که بخواهید درایوهای SSD را به طور کامل جایگزین هارد دیسک ها کنید، در همین حال درایوهای SSD روز به روز در حال ارزان‌تر شدن هستند و در آینده نزدیک میتوانید ظرفیت های بالاتری را با هزینه کمتر تهیه کنید. با در نظر گرفتن همه این‌ها و با آینده نگری، در حال حاضر تهیه ظرفیت‌های بالا‌تر از 256 گیگابایت و نهایتاً بالاتر از 512 گیگابایت، انتخاب خوبی نیست.

 

توصیه می‌شود استفاه از SSD را تنها به اجرای سیستم عامل، برنامه‌ها و بازی‌ها محدود کرده و فایل‌ها را بر روی هارد دیسک نگه داری کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد